18 January 2019 20:54:22
Kontakt

Telefon: 42 70 51 54

Mail: fola@fola.dk

Pressekontakt


Følg FOLA på Facebook
Klik her
Der er langt mere på spil end manglende pasning og undervisning under lockouten

Pressemeddelelse.

Folkeskolereformen: Der er langt mere på spil end manglende pasning og undervisning under lockouten.

”Der er langt mere på spil end kortsigtede problemer om manglende pasning af de mindste og manglende undervisning af de ældste i en eksamensforberedende periode” siger Lars Klingenberg, formand for Forældrenes Landsforening om folkeskolereformen.

”Som forældre er jeg dybt bekymret for vores børns egentid og det frirum, der ligger efter skolen er slut, når heldagsskoler bliver en realitet i hele landet. Der er så meget fokus på, at vores børn skal blive så dygtige de kan blive, og jeg er ikke uenig, selvfølgelig skal de dét, men de skal også have en god dag og en god barndom her og nu og ikke kun betragtes som human kapital i et fremtidigt konkurrence samfund.” fortsætter Lars Klingenberg

”Hele reformudspillet giver derfor anledning til at stille spørgsmålet: Hvis børn er det? Noget tyder på, at Regeringen er i færd med at overtage børnene og kollektivt begrænse deres – og dermed familiernes – frihed og fritid. Skolereformen er et udtryk for, at børnene gøres til statslige projekter i et globalt kapløb.”

”Der er god grund til bekymring, for vi risikerer at dræbe kreativiteten og legen i heldagsskolen. Folkeskolereformen er et afgørende opgør med hele den danske pædagogiske tradition, hvor man har fokus på det hele barn – dvs. også på kreativiteten og de sociale kompetencer.

Tanken bag aktivitetstimerne, som noget af det, der skal gøre heldagsskolen spiselig for kritikerne, er tydeligvis , at de skal klargøre børnene til at modtage mere af den eneste ”rigtige indlæring” – der synes kun at være én gyldig ”valuta” i forhold til læring og det er den skole-faglige. Det betyder, at legen og aktiviteterne får et helt andet sigte end fritidsinstitutionernes kreative frirum, hvor fællesskab, venskab og innovation er gennemgående værdier.

”Vi er internationalt berømmede for vores pædagogiske tilgang til børn. Hvorfor vil nogen kaste det over bord uden evidens for, at flere undervisningstimer virker bedre? Der spilles hasard med børnene som indsats og det er alarmerende” slutter Lars Klingenberg.

 Lars Klingenberg kan kontaktes på tlf. 702051557

2,282,221 Unikke besg