fbpx

SFO og fritidsordning

Her kan du læse gode råd som forælder til et fritidshjemsbarn

Om arbejdet i SFO forældreråd

I flere byer er der SFO-forældreråd. Ikke alle steder. Rammerne for rådet og forventningerne til indsatserne er forskellige fra by til by. Vi kunne ønske mere råderum flere kompetencer og mere selvstændighed til SFOforældrerådene. Men det er langt bedre med SFOforældreråd end ingenting. I byer uden SFO-forældreråd oplever vi desværre, at SFO'en nemt bliver glemt eller blot bliver til et punkt på skolebestyrelsens dagsorden en gang om året.

SFO'en er en del af skolen, men den har også et afsæt som er forskelligt fra skolen. SFOen er et fritidspædagogisk tilbud, den er frivilligt at benytte og så er den forældrebetalt. Derfor bør den også have et selvstændigt fokus og ikke mindst en mulighed for forældre for at få indflydelse. Vi er sikre på at, at SFO'erne bliver bedre af at have forældrene tæt på – ja, og vi er overbeviste om, at skoler, som holder den demokratiske samtale i hævd og sikrer forældre mange deltagelsesmuligheder helt generelt, også er bedre skoler at være en del af. I denne artikel kan du læse om hvordan I organiserer jer og bruger jeres forældrestemme bedst.

Magt – soft power

Når vi taler om forældresamarbejde i de demokratiske nedsatte organer (forældreråd og -bestyrelser), er vi i FOLA optagede af, hvordan forældre får indflydelse på den gode måde. Derfor taler vi om begrebet 'soft power'. I politik defineres 'blød magt' som ’evnen til at co-optere frem for at tvinge’. Det involverer at forme andres præferencer gennem appel og tiltrækning. Blød magt er ikke-tvangsmæssig, idet den bruger kultur, politiske værdier og udenrigspolitikker til at gennemføre forandringer’. Det er også netop det, der er på færde i SFO-forældrerådene bare på et lidt andet niveau selvfølgelig. Her praktiseres 'soft power' ved at stille spørgsmål, dele oplevelser, og synspunkter og helt generelt at drøfte tingenes tilstand i SFO'en med de ledere og medarbejdere, der jo netop har kompetencen til at ændre tingene. Det er kernen i arbejdet i SFO-forældrerådene.

Mange drøftelser begynder med, at man slår fast, at SFO-forældrerådet ikke har nogen kompetencer. Det er et uproduktivt og meget lidt kreativt afsæt for arbejdet. Hvis man holder det op imod skolebestyrelsens ansvarsområder og formelle kompetencer kan det måske godt umiddelbart føles lidt sådan. SFO-forældrerådets afsæt er hverdagen i SFO'en, og det er her tingene sker, og mon ikke også det er det, de fleste forældrene er mest optagede af, når alt kommer til alt? Hvis man griber det rigtigt an, så er mulighederne for indflydelse mange.

Sammensætning af rådet

I rådet sidder ledere, medarbejdere og forældre sammen. Lederne og medarbejderne ved noget om, hvordan det er at være leder og medarbejder i SFO, men forældre ved, hvordan det er at være forældre til et barn i SFOen. Det er den position, som er unik, og som forældrene skal holde sig klart. Det er dette ’guld’, som lederne og medarbejderne skal sikre plads i udviklingen af SFOen.

Forældrene kan indimellem at udfordre den orden, der er i en SFO, fordi de som ’brugere’ (betalere) har et andet perspektiv på SFOen end de professionelle medarbejdere. Forældrene er ikke ansatte med et ansvar, de er ikke forpligtet af et værdigrundlag, og de deler ikke pædagogernes faglige stolthed. Alligevel, eller netop derfor, kan deres synspunkter være værdifulde input, så en bestemt sag bliver set fra flere sider. Når der sættes spørgsmålstegn ved den måde, man plejer at gøre tingene på, kan det skabe ny indsigt og udvikling.

Forældrenes har et privilegerede indblik i f.eks. disse emner:

  • Opstart i SFO - hvordan opleves den?
  • Den daglige udveksling når forældre henter - er den tilstrækkelig, fylder den for meget?
  • Fællesarrangementer – giver de mening og værdi?
  • AULA/kommunikation mellem SFO og forældre - fungerer den?
  • Forældredeltagelse i børnefællesskabet – hvor lidt eller hvor meget?
  • Overgang til klub - hvordan laver vi den bedste overgang?
  • Oplevelse af hverdagen i SFO - hvad ser forældrene - og hvad hører de fra andre?
  • Oplevelsen af SFO’ens værdier - er der sammenhæng mellem sagt og gjort?
  • Oplevelsen af børnenes trivsel - hvad ser forældrene - og hvad hører de fra andre?

Den formelle bestemmelse af arbejdet i rådet

Denne bestemmelse finder i de lokale styrelsesvedtægter. Find dem her eller på din kommunes hjemmeside.

I de fleste styrelsesvedtægter finder man formuleringer som disse: "SFO-forældrerådet er samarbejdspartner for skolebestyrelsen. Bestyrelsen skal inddrage SFO-forældrerådet ved behandling af sager om SFOen”

SFO-forældrerådet har indflydelse på:

  • Evaluering af SFOens virksomhed
  • Ansættelse af personale
  • Forældresamarbejde
  • Udarbejdelse og evaluering af ’Mål og indholdsbeskrivelse’ for SFO og principper for SFOens virksomhed (budget, det pædagogiske, lokaleanvendelse)

 Principper – de overordnede målsætninger

Meget af arbejdet i rådet handler om at diskutere, snakke og dele synspunkter. Men drøftelserne kan også formaliseres i egentlige principper, hvilket er en del af kompetencerne, som de er beskrevet i de fleste  styrelsesvedtægter.

Principper er overordnede styringselementer, som rådet har ret til at vedtage og formulere:

  • Et princip fremsætter værdier som SFOen skal styre efter.
  • Det gode princip formulerer en overordnet retning eller en grundtanke som rummer forestillinger om i hvilken retning SFOen bevæger sig.
  • Det gode princip skal sætte retning og give handlerum​ (fx ifht. pædagogisk arbejde, indkøb)

Læs mere om principper på FOLA’s hjemmeside Guide til principper.

Organisering af arbejdet i rådet

Vi anbefaler, at man arbejder ud fra de vedtagne bestemmelser omkring SFO-forældrerådet og sørger for at orientere sig grundigt i formalia allerede fra 1. møde. Det er her, man sætter retningen for arbejdet og giver det format.

På første møde, hvor rådet skal konstitueres, bør man:

  • Tage en runde og finde ud af om der er noget særligt forældrene er optagede af.
  • Gennemgå ”vejledningen til arbejdet i SFOforældreråd” hvis der er en sådan i jeres kommunesamt orientere sig i inspirationshæfte.
  • Vedtag en forretningsorden (procedurer for indkaldelser af møder, referater, dagsordener mv) eller godkend den der foreligger.
  • Gennemgå princip for SFO og evt. andre tidligere vedtagne principper for SFOen

           (er det godt nok, skal det revideres – hvad betyder det for SFOen?).

  • Gennemgå den lokale mål og indholdsbeskrivelse for SFO (hvis der foreligger en sådan).
  • Fastsættelse af mødedatoer. Hvor skal de ligge i forhold til skolebestyrelsesmøder før, efter, eller på samme tid?
  • OBS! Nogle byer har krav om at der laves en samarbejdsaftale mellem råd og skolebestyrelse. Det er en god ide. Hvis det ikke gælder hos jer, så er der noget at arbejde for. Spørg FOLA om råd.
  • Lave årshjul for møderne med temaer:
    • budget og regnskab etc.
    • arrangementer
    • forberede møder med skolebestyrelsen
    • arbejdet med mål- og indholdsbeskrivelse
    • dagsordensæt alle de emner, som SFOforældrerådet har indflydelse på etc. forældresamarbejde, det pædagogiske arbejde, organisering af SFO mv.
    • indsæt også forældrenes interessepunkter i årshjulet.

Skolebestyrelsen og SFOforældrerådet

FOLA opfordrer altid til samarbejde. Hvis det skal fungere lokalt, skal både SFO-forældreråd og skolebestyrelse række ud efter hinanden. Insister på at SFO-forældrerådet skal høres, når der er sager, der vedrører SFO, dvs. at skolebestyrelsen SKAL spørge SFOforældrerådet, hvad de mener (f.eks. i forhold til høringssvar mv.).

Nogle steder er der også mulighed for at skolebestyrelsen uddelegerer opgaverne til rådet. Vi anbefaler naturligvis størst mulig uddelegering.

Synlighed og respekt

Vi opfordrer til at sikrer at skolens ledelse informerer om og understøtte forældrerådsarbejdet på samme niveau som understøttelsen af skolebestyrelsen: kontaktoplysninger på hjemmesiden, deling af referater, orientering om rådet i nyhedsbreve, sommerhilsnerne med tak til rådet osv. Også omkring valget er det skolen, som har opgaven med at sikre at forældrene ved besked om muligheden på en inspirerende og appellerende måde.  

Rekruttering til SFOforældreråd

Kommunikationen om valget er væsentlig. Fortæl forældrene, at det er afgørende, at de kommer, at I som ledelse og medarbejdere har brug for et forældreråd. Sæt ord på, at forældrene har en viden, som ingen andre har, og som I har brug for i udviklingen af SFOen.

Sørg for, at I som ledere tager ansvar for, at rådet kører, sørg for at bruge rådet og brug de råd, I får, og derudover skal I forkæle forældrene med slik, god mad og masser af kaffe.

Ideer til rekruttering til forældreråd

  • Håndpluk forældre
  • Mund til mund
  • Mød op på møder – fælles møder eller forældremøder.
  • Kontakt til dagtilbud – kommende skolebørns forældre skal kende til SFOforældreråd.
  • Giv stafetten vider – sikre at forældre der forlader rådet, finder nye.
  • Rekrutteringen sker hele året – gør arbejdet synlig – ledelsen skal fremhæve rådets arbejde, tydelig afsender på arrangementer, som rådet er med til at arrangere.
  • Lad de ansætte være rådets reklamesøjle ved f.eks. at de henviser forældre til rådet, hvis de kommer med nogle oplagte temaer for rådet at arbejde med

I er et politisk organ - så brug jeres stemme

Hvis I har et SFOforældreråd så husk, at det er et politisk vedtaget organ, og I har mulighed for at blive hørt af byens politikere:

Formelle veje: høringssvar, foretræde for børn og ungeudvalg og økonomiudvalg (fx under budgetforhandlinger når en sag kommer i høring)

Uformelle veje: aktivisme, kaffemøder med politikere, breve til byråd, events, demonstrationer mv.

 

Brug FOLA

FOLA er en interesseorganisation for forældre med børn i dagtilbud, SFO og klub. Vi understøtter medlemmer og rådgiver i forhold til det gode forældresamarbejde på alle niveauer fra det daglige uformelle møde til arbejdet i de formelle organer. I kan hyre os til at holde oplæg om, hvordan I får et SFO-forældreråd, eller hvordan I styrker det, der er. Vi rådgiver jer også ifht. politikere og forvaltning.

Spørg os endelig til råds; vi har erfaring med det meste.
Kontaktinfo: ring til FOLA på 7370 7377 eller skriv en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

FOLA - logo

Forældrenes Landsorganisation
Raffinaderivej 8, bygn. B, 1.sal, C13
2300 København S.

E-mail: fola@fola.dk
Hovednummer: 73 70 73 77

Presse: 40 12 98 09

 

Følg os

© 2020 FOLA, All rights reserved