FOLAs politik for de fritidspædagogiske- og ungdomspædagogiske tilbud (SFO, fritidshjem og klubber)
Børn og unges frie tid er vigtig
I Danmark har vi en stolt tradition for at tage børn og unges frie tid alvorligt. Vi ser en afgørende betydning i, at børn og unge tager selvstændige initiativer og er medskabere af deres egne liv. Dette blik ser vi udfoldet på fineste vis i fritids- og ungdomspædagogikken, som er fundamentet i vores SFO'er, fritidshjem og klubber. Disse tilbud vælges til af familierne, hvilket også betyder, at deltagelsen i udgangspunktet er frivillig. Det er tilbud, der på én og samme tid opfylder behovet for pasning, men som også i særlig grad udgør et vigtigt bidrag til det gode børne- og ungdomsliv, da der her er et selvstændigt perspektiv på børn og unges trivsel og udvikling.
I de fritidspædagogiske rum er aktiviteter i vid udstrækning tilrettelagt ud fra det, der optager børnene og de unge, hvilket betyder, at interessefællesskaber og aktiviteter får en værdi i sig selv. Rammerne i de fritidspædagogiske tilbud skal give børn og unge mulighed for medbestemmelse og selvbestemmelse og ikke mindst adgang til trygge fællesskaber, som alle kan deltage i uanset baggrund og eventuelle særlige behov. Fritidspædagogikken har på den måde en værdi i sig selv, som understøtter helhedssynet på det enkelte barn og den enkeltes unges udvikling og dannelse.
I FOLA arbejder vi for, at den selvstændige betydning og værdi, som fritidstilbuddene har i vores børns liv, spejler sig i en selvstændig lovgivning, som sikrer nem og lige adgang til SFO'er, fritidshjem og klubber af høj kvalitet, og som også tager højde for, at disse tilbud er forældrebetalte, og at forældrene derfor skal opleve, at prisen er rimelig, og at de får værdi for pengene.
FOLAs vision for en selvstændig lovgivning
FOLAs vision for en selvstændig lovgivning på området er en lovgivning, som på én gang skal være frisættende i forhold til fritids- og ungdomspædagogikken, så man lokalt i meget vid udstrækning kan eksperimentere med rammer og aktiviteter ud fra det, der giver mening for børnene og de unge lokalt. Samtidig skal lovgivningen være så fast, at den sikrer de nødvendige rammer for en høj kvalitet.
Fritidsinstitutionerne for de 6-18-årige skal på den baggrund have en selvstændig lovgivning, som tager afsæt i den fritidspædagogiske tilgang til arbejdet med børn og unge. Lovgivningen skal derfor bæres af et formål, som vægter trivsel, fællesskaber, demokratisk dannelse og deltagelsesmuligheder i praktiske og kreative aktiviteter.
Selvstændig ledelse og økonomi i fritidsinstitutionerne
For at sikre kvaliteten af de fritidspædagogiske tilbud bør der være en selvstændig pædagogfaglig ledelse, som har selvstændigt blik på betydningen af fritidspædagogikkens betydning og potentiale. Økonomien skal også være selvstændig, så der altid er vandtætte skodder mellem fritid og undervisning.
Forældrebestyrelser
Samarbejdet med forældrene er som altid afgørende. Men alligevel ser vi, at forældrene ikke har de samme mulighed for at få indflydelse på et tilsvarende niveau som i dagtilbud og skole, da der ikke er bestyrelser i SFO, fritidshjem og klubber. Det er et uheldigt signal at sende, hvis vi gerne ser forældrene melde sig på banen. FOLA mener, at forældrene skal sikres indflydelse gennem selvstændige bestyrelser med medansvar for de fritidspædagogiske tilbud på samme niveau som i dagtilbud og skole. Bestyrelserne skal bidrage med perspektiver ind i ledelsen, udarbejde principper for arbejdet i tilbuddene og have det nødvendige indblik i økonomien til at kunne godkende budgetterne i tilbuddene.
Tidlig SFO
FOLA arbejder for at tidlig SFO aldrig må etableres som en spareøvelse og derfor skal den normering, som de ældste børn i børnehaverne er sikret via minimunsnormeringer følge børnene ind i den tidlige SFO. Tidlig SFO bør etableres og organiseres så børnene opleves færrest mulige skift og en hverdag med kendte voksne i trygge miljøer også i tiden op til det egentlige skift til skole. Vi erfarer dog desværre at tiden i tidlig SFO ofte er kendetegnet ved uro, dårlig normering og i bund og grund blot er endnu et skift, som vores børns skal håndtere. Skift kan være både fine og sunde, men vi må ikke underkende at skift også er forbundet med et stort stykke mentalt overarbejde. Det tager tid at opbygge tryg tilknytning til nye voksne og til nye børn, det kan ikke forceres.
Loft over forældrebetalingen
FOLA arbejder for, at der på sigt skal være et loft over forældrebetalingen på 25%, ud fra de samme bestemmelser som på dagtilbudsområdet, både i SFO og klub.
Ungdomsklubberne bør dog være gratis, dette i overvejende grad ud fra et forebyggelsesperspektiv med et særligt blik for at holde de unge væk fra gaden.
Loft over forældrebetalingen skal sikre, at forældrebetalingen aldrig indgår i skolens samlede økonomi, men forbliver i SFO'en eller klubben. Loftet over forældrebetalingen skal sikre forældrene gennemsigtighed i forhold til ressourceanvendelsen og i særdeleshed, at forældrebetalingen ikke bliver så høj, at fritidstilbuddene fravælges af økonomiske årsager. Vi ser en tendens til, at forældrebetalingen sættes op ude i kommunerne uden, at kvaliteten samtidig løftes. Det vil loftet over forældrebetalingen sætte en aktiv stopklods for.
Nemt tilgængelige klubber for alle børn og unge:
Klubber bør være en naturlig del af børn og unges fritidsliv i hele Danmark, derfor skal der en lovgivning sikre, at der er nem adgang for alle børn og unge til klubtilbud af høj kvalitet i alle kommuner.
Fritidspædagogiske rum
Fritidspædagogikken understøttes bedst af rum, der er kodet til fritid og som understøtter børn og unges virketrang og selvudfoldelse. Når rum deles med undervisning, skal alting altid ryddes op og sættes væk. Det er stærkt begrænsende for aktivitetsniveauet. FOLA mener, at der derfor bør være selvstændige lokaler til de fritidspædagogiske tilbud.
Oprettelse af nationalt partnerskab på fritidsområdet
Fokus på udviklingen af fritidsområdet bør sikres igennem oprettelsen af et nationalt partnerskab på fritidsområdet (som der er på skoler og i dagtilbud), bestående af medlemmer fra Ungdomsringen, BUPL og selvfølgelig FOLA. Vi har desværre alt for ofte erfaret at fritidsområdet bliver både klemt og glemt. Formålet med et nationalt partnerskab må være at sikre at fritidsområdet behandles både politisk og ministerielt på samme niveau, som vi ser på dagtilbuds- og skoleområdet. Der er brug for et tæt samarbejde om området på alle niveauer så vi sikrer at både børne og de unges stemme, fagpersonernes stemme og forældrenes stemme bliver hørt.
Stop besparelser på fritiden
I en årrække har der været massive besparelser på fritidsområdet ude i kommunerne. Det skal der sættes en aktiv stopper for, og kvaliteten skal genoprettes. Der skal slås ring om fritidsinstitutionerne med et besparelsesstop, og kvaliteten, normeringerne og dækningsgraden skal genoprettes.
Børn og unges trivsel er presset. I FOLA tror vi på, at en del af løsningen er at investere i de pædagogiske fritidsmiljøer. Her findes de sunde fællesskaber, som et alternativ til ensomhed og passivitet eller på den store skala som et værn mod kriminalitet og radikalisering. Vi har her de bedste muligheder for, at børn og unge kan indgå i frivillige, sunde og velorganiserede fællesskaber, hvor de i trygge rammer lærer aktivt at skabe værdi i deres liv. Hvis vi vil fremme de sunde kerneværdier i vores demokrati, skal vi fokusere på fællesskaberne.
Investeringer i SFOer, fritidshjem og klubber er i FOLAs optik en samfundsinvestering.
FOLA ARBEJDER DERFOR FOR BEDRE FRITIDSTILBUD
VED AT SÆTTE FOKUS PÅ:
- Et øget politisk fokus på fritidsområdet både nationalt og lokalt
- Selvstændig lovgivning for fritidspædagogik
- Oprettelse af nationalt partnerskab på fritidsområdet (som der er på skoler og i dagtilbud. Medlemmer: Ungdomsringen, BUPL, FOA, Skole & Forældre, Ungdomskolerne og FOLA
- Maks loft på forældrebetaling i SFO svarende til dagtilbud (25% af udgiften)
- Bedre normering på fritidsområdet
- Flere børn og unge skal bruge fritidstilbuddene
- Oprettelse af selvstændige forældrebestyrelser i SFOer og i klubber
- Vandtætte skodder mellem skolens og SFO/Klubbens budget.
- Stærkt samarbejde mellem fritidsinstitutioner og skole (undervisningdel)