fbpx

Skærm i SFO'en?

En guide til at sætte digitale rammer som forældreråd

En guide til at sætte digitale rammer som forældreråd i SFO'en

At finde den rette balance for brug af skærme i SFO kan være temmelig svært. Der findes måske heller ikke et entydigt svar på, hvad der er det rigtigt eller forkert, gavnligt eller skadeligt. Men én ting er sikkert: dialog er altid afgørende, og inddragelse af forældrene er altafgørende.

I FOLA anbefaler vi, at SFO'en vedtager klare, velfunderede retningslinjer, der giver mening lokalt, og som altid har børnenes trivsel i centrum. Retningslinjerne skal være kendt af både børn og forældre og helst laves med stor inddragelse. For at skabe den bedste stemning og stor opbakning omkring regler og retningslinjer kræver det bred dialog og fælles fodslag.

Bliv klogere på forældrenes divergerende holdninger til skærm

Mobiltelefonen har den udfordring, at den opløser faste grænser mellem det, der sker i SFO'en, og det, der sker derhjemme. Det kan gøre det svært at fastsætte regler og retningslinjer, men det gør det endnu vigtigere at få talt om.

Som forældre kan det være frustrerende og forvirrende at navigere i børns skærmbrug, især fordi sociale medier konstant udfordrer, og de færreste har fundet den helt rette balance. I SFO-regi kan det måske være særligt udfordrende, fordi det er børnenes fritid, det handler om – et forældrebetalt tilbud, som kan vælges til og fra. SFO'en er jo en fritidsordning – et pasningstilbud om man vil – men den er også et fællesskab med rammer og regler, som gælder for alle børn.

Nogle forældre ønsker måske et fuldstændigt forbud mod skærme i SFO'en, mens andre foretrækker fri leg, også med mobiltelefonen. Det kan skyldes bestemte holdninger hos forældrene, som at mobiler er farlige eller nødvendige, eller en bestemt motivation, som at mit barn skal kunne komme i kontakt med mig, eller det modsatte, at det forstyrrer, når mit barn ringer til mig fra SFO'en. Alt dette skal man huske, når man snakker sammen.

Uanset hvad forældrene synes og mener, skal den pædagogiske tilgang til brug af digitale medier i det fritidspædagogiske tilbud være fundamentet for gældende regler og retningslinjer. Fritidspædagogikken tager nemlig udgangspunkt i arbejdet med børn og unges trivsel, relationer, dannelse og udvikling. Derfor er det også afgørende at få styr på adgang og tilgang til skærme og alt, hvad det fører med sig: gaming, sociale medier, online platforme osv.

Tag snakken og arbejd med lokale retningslinjer

I FOLA opfordrer vi altid til, at emnet om brugen af digitale medier bringes op i SFO-forældrerådet, hvis man altså har et råd (hvis ikke, så få det!) – alternativt er det en sag for skolebestyrelsen. Forældrenes oplevelser og tanker om deres børns trivsel i SFO'en er supervigtige og skal være indtænkt i regler og retningslinjer, også når det gælder skærmbrug. Vi anbefaler også høj grad af inddragelse af børn – de skal vide, hvad de kan være med til at bestemme, og hvornår der er fælles regler, de skal følge. Der skal altid følges op, tilpasses og også laves om på reglerne, når det er nødvendigt.

Et godt sted at starte er at få dannet et overblik over, hvordan man bruger skærme i SFO'en i dagligdagen, og de udfordringer, som kan ligge i det. Det er også vigtigt, at der skelnes mellem forskellige typer skærmbrug, fx brug af skærme til pædagogiske aktiviteter og privat brug af skærme – skærme i computerrummet og private mobiltelefoner. 

Mange forældre efterlyser også mere viden om børns færden på sociale medier – det er en god idé er at holde et arrangement med netop dette på dagsordenen. SFO-forældrerådet kan stå for arrangementet. Det kan være et springbræt for at få regler og retningslinjer eller for at justere de eksisterende.

FOLAs 9 konkrete anbefalinger til at diskutere skærm i forældrerådet:

  1. Sæt digitale medier på dagsordenen på SFO-forældrerådsmødet hvert år ved opstart af nye børn i SFO'en. Undersøg og udforsk altid regler og retningslinjer, stram op - skru ned - så det passer og mest af alt, så det fungerer i hverdagen. 
  1. Formål med skærm: Diskuter ikke kun ‘hvor meget’, men også ‘hvad’ man bruger skærme til i SFO'en. Hvad er ok, og hvad er ikke? Hvad kan de forskellige skærme, og hvad kan de ikke? Hvad er målet med at bruge skærme i SFO'en? Er det til læring, underholdning, social interaktion eller noget andet?
  1. Pædagogisk rationale: Hvad er det pædagogiske rationale bag de eksisterende regler og retningslinjer? Hvordan kan man sikre en sund balance mellem skærmtid og andre aktiviteter som fysisk leg, kreativitet og social interaktion?
  1. Indhold og kvalitet: Hvilke typer indhold er acceptable for børnene at tilgå? Skal der være restriktioner på visse typer spil, apps eller hjemmesider? Hvordan kan man sikre, at det digitale indhold er alderssvarende og pædagogisk værdifuldt? Hvilke foranstaltninger kan tages for at beskytte børnene mod skadeligt indhold og cybermobning?
  1. Personalets rolle: Hvordan kan SFO-personalet følge børnenes skærmbrug for at sikre, at de følger reglerne? Har personalet et ansvar for at vejlede børnene i generel ansvarlig og sund skærmbrug?
  1. Involvering af forældre: Hvad ser forældrene? Hvordan opleves de eksisterende regler – gavner de trivsel, eller er der ulemper? Hvordan kan den resterende forældregruppe inddrages i beslutningsprocessen omkring skærmbrug?
  1. Involvering af børn: Hvad tænker børnene? Indimellem ved børn bare bedst – så spørg dem, måske er det her, guldkornene venter!
  1. Ens eller forskellige regler: Skal der evt. være forskel på reglerne for de små og de store børn i SFO'en, eller skal der være samme regler alle steder i SFO'en?
  1. Regler og retningslinjer: Fastlæg regler og retningslinjer og beslut, hvordan reglerne kommunikeres klart til både børn og forældre.

 

Alternativt findes der også mange gode sider med brugbar viden:  

Inspiration udviklet til forældremøder kan også bruges i SFO-forældrerådet: https://medieraadet.dk/vaerktoejer/foraeldremoeder/om-digital-genial-aktiviteter-til-foraeldremoedet

Red barnet: Børns digitale liv: https://skole.redbarnet.dk/materiale/boerns-digitale-liv/

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udviklet materiale til fritidstilbud i DK om begrænsning af skærm. /https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/feb/240205anbefalinger-fritidstilbud-final.pdf

FOLA - logo

Forældrenes Landsorganisation
Raffinaderivej 8, bygn. B, 1.sal, C13
2300 København S.

E-mail: fola@fola.dk
Hovednummer: 73 70 73 77

Presse: 40 12 98 09

 

Følg os

© 2020 FOLA, All rights reserved