fbpx

Hvordan bliver I synlige i bestyrelsen?

Her kan du få 5 konkrete råd til hvordan I som bestyrelse kommer I kontakt med de øvrige forældre

Hvordan bliver I synlige i bestyrelsen?

Hvordan bliver I synlige i bestyrelsen?

Synes du som forældrerepræsentant, at det kan være svært at komme i kontakt med de andre forældre i institutionen? Du er ikke alene. Mange forældre ved slet ikke, hvem deres forældrerepræsentant er – eller hvad de kan bruge jer til.

Derfor er synlighed vigtigt at arbejde med. I skal have kontakt til jeres bagland og kunne tale på vegne af hele forældregruppen – ikke kun jeres egne børn. Det kræver føling med de andre forældre: Hvad tænker de? Hvad optager dem?

Når I sammensætter forældrebestyrelsen/forældrerådet, er det en god idé at have fokus på, at I repræsenterer forskellige stuer eller afdelinger – så der ikke kun sidder fem forældre fra rød stue.

Læs også hvem der sidder med i forældrebestyrelsen og hvordan man bliver valgt

Synliggørelse er en opgave, I skal løfte i fællesskab

Forældrerepræsentanterne står ikke alene med opgaven. Når hele huset – fra leder til personale på gulvet – ser jer som oplagte samarbejdspartnere, bliver synlighed ikke kun jeres ansvar, men noget institutionen løfter i fællesskab.

Opgaven ser dog forskellig ud. Det er sværere at nå ud til alle i et stort hus med 150 børn eller et dagplejeområde, end at nå ud til forældrene i en lille børnehave med 40 børn, hvor alle ser hinanden dagligt. Derfor er det vigtigt at arbejde bevidst med, hvordan I bliver synlige i netop jeres dagtilbud.

Tjekliste til at blive synlige

For at kunne være talerør og bindeled til de øvrige forældre kræver det, at de andre ved, hvem I er, og hvordan de får fat i jer. Her kommer en liste af tiltag, I kan arbejde med at:

  • Oprette et AULA postkasse
  • Dele jeres kontaktoplysninger
  • Sætte fotos af bestyrelsens medlemmer op foran børnenes stuer
  • Tage ordet på forældremøder
  • Oprette en fysisk brevkasse et synligt sted i institutionen
  • Holde café i institutionens åbningstid, hvor forældrene kan kigge forbi, når de henter
  • Beskrive jeres arbejde i institutionens velkomstfolder

I artiklen uddyber vi nu de konkrete idéer, så I kan få inspiration til at omsætte dem til praksis hos jer.

- Digital postkasse på AULA

Kommunikationen i dagtilbud foregår i forvejen på AULA, så for mange forældre vil det være oplagt at kontakte jer der.

I AULA kan man oprette en postkasse til forældrebestyrelsen. Men det kræver nogle tekniske krumspring at få sat op, og ikke alle institutioner ved, at det kan lade sig gøre. Her kan den kommunalt ansvarlige for AULA ofte hjælpe.

Åbner I en digital postkasse, er det vigtigt at aftale:

  • Hvem af jer der læser henvendelserne
  • Hvor hurtigt I svarer
  • Hvad I svarer på – og hvornår noget skal sendes videre til ledelsen

Skriv aftalerne ind i jeres forretningsorden.

Det kan være en fordel, at I kan sende information videre til forældregruppen – fx nyheder fra bestyrelsen eller igangværende initiativer. Så bliver det en forælder-til-forælder-kommunikation, og lederen behøver ikke være afsender og mellemled. Aftal naturligvis med ledelsen, hvad I sender ud.

- Fortæl forældrene, hvordan de kan kontakte jer

Hvis I ikke ønsker en AULA-postkasse, er det oplagt, at forældrene får jeres kontaktoplysninger (mailadresse og evt. telefonnummer). De skal være lette at finde. I kan også supplere en AULA-postkasse med fx forpersonens telefonnummer, så I kan kontaktes telefonisk.

Jeres kontaktoplysninger kan fx:

  • Hænge ved indgangen
  • Ligge som dokument i AULA
  • Stå på institutionens hjemmeside

Nogle ledere har været tilbageholdende med at lægge kontaktinformation på hjemmeside eller AULA af hensyn til GDPR. Men giver I som forældre samtykke, er der ikke noget i vejen for det.

- Fotos

Lucas mor er med i bestyrelsen. Men hvem er det nu lige Lucas’ mor er? Det kan være svært nok at lære børnenes navne – og endnu sværere forældrenes. Derfor er det oplagt at hænge billeder op af jer sammen med kontaktinfo.

Overvej både en samlet oversigt ved indgangen og fotos foran de stuer/afdelinger, hvor de enkelte repræsentanter har børn – fx særligt markeret for hhv. vuggestue- og børnehaveforældre.

- Den fysiske brevkasse

Den fysiske brevkasse er et hyggeligt alternativ til den digitale kontaktform – og en måde at nå de forældre, der af forskellige årsager ikke er på AULA.

Sørg for, at brevkassen står centralt, at der altid er papir og blyant i nærheden, og at én fra forældrerådet har ansvaret for at tømme og læse ris og ros.

- Tag ordet på forældremødet

Forældremødet er en oplagt mulighed for at blive set og komme i dialog. Aftal med lederen, at I får ordet på det fælles forældremøde. Her kan I:

  • Fortælle, hvad I arbejder med
  • Spørge forældrene, hvilke emner de ønsker, I skal tage op – fx legeplads, sommerarrangementer, ture eller afleveringer

Inddrag forældregruppen aktivt, så de oplever, at I er nogen, man kan gå i dialog med og komme med input til – ikke kun nogen, der orienterer om igangværende initiativer.

Læs også: Flere deltagere med på forældremøderne.

- Afhold forældrecafé

Forældre er ofte lidt kaffetørstige sidst på eftermiddagen. Hvis I som bestyrelse eller forældreråd serverer en kop kaffe på legepladsen, får I en uformel anledning til at møde de andre forældre og tale om stort og småt i institutionen.

Aftal med lederen, at huset donerer kaffe og måske en lille snack til børnene – og husk at gøre lidt reklame for jer selv.

Nogle forældre vil måske sige: “Vi har jo ikke noget at klage over!” Her er det vigtigt at afmystificere bestyrelsens rolle, så I ikke bliver opfattet som et klageorgan, men som en samarbejdspartner, der kan være med til at udvikle gode initiativer. Forældrekaffen er et oplagt sted at tage den snak.

- Beskriv jeres arbejde i institutionens velkomstfolder

Mange forældre ved ikke, hvad bestyrelsens arbejde går ud på – eller at der overhovedet er et forældreråd eller en forældrebestyrelse.

Derfor kan det være en god idé at præsentere jer i velkomstfolderen og beskrive:

  • Hvad I arbejder med
  • Hvilken indflydelse I har
  • Hvad man kan bruge jer til

Det kan også gøre det lettere at få forældre til at stille op til valg, når de kender jer fra start.

Personalet som jeres vigtigste ambassadører

Personalet er ofte jeres stærkeste medspillere, når det gælder synlighed. De kender alle forældre, er i daglig dialog med dem og opfanger hurtigt, hvad der rører sig i gruppen.

De kan fx:

  • Henvise forældre til jer, når der opstår spørgsmål eller ønsker, som er oplagte at drøfte i forældreråd eller bestyrelse – fx hverdagens rammer, traditioner eller nye tiltag
  • Være med til at sprede budskabet om jeres arbejde og kommende møder

Op til en generalforsamling kan pædagogerne prikke forældre på skulderen, som de ved har meget på hjerte, stiller gode spørgsmål eller virker engagerede i huset. Det kan betyde meget for lysten til at stille op, at man bliver spurgt direkte og får at vide, at ens stemme er velkommen.

FOLA uddanner forældrebestyrelser

Som forældrebestyrelse har I gode muligheder for at få indflydelse på jeres barns dagtilbud – men man skal kende sine kompetencer, før man kan bruge dem.

Vi hjælper med at oversætte kompliceret lovstof og formuleringer som “indstillingsret” og “anvendelse inden for budgetrammen” til konkrete opgaver og handlemuligheder for jer forældre.

Vi styrker samarbejdet internt i bestyrelsen og med resten af huset, så forældresamarbejdet kan blomstre til glæde for både familier og personale.

Se mere om vores forældrebestyrelseskursus her.

Brug for sparring i forældrebestyrelsen?

Som medlem af FOLA kan I få gratis rådgivning om bestyrelses- og forældrerådarbejde, samarbejdet med ledelsen og dagtilbudsloven.

Ring til os på 73 70 73 79, mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 9.30–13.30.
I kan også kontakte os på fola@fola.dk.

Læs mere om bestyrelsesrådgivningen

FOLA - logo

Forældrenes Landsorganisation
Raffinaderivej 8, bygn. B, 1.sal, C13
2300 København S.

E-mail: fola@fola.dk
Hovednummer: 73 70 73 77

Presse: 40 12 98 09

 

Følg os

© 2020 FOLA, All rights reserved