fbpx
Pressemeddelelse: Aftale om en ny folkeskole afspejler uvidenhed om børns fritidsliv

Danmark ledes af en regering, som ikke tager børns fritid alvorligt.

Skoledagen bliver forkortet uden at der er sat penge af til at dække den udvidede åbningstid i SFO og klub. Det er en underfinansieret aftale, som man i FOLA undrer sig over, at politikerne kan stå inde for. Sædvanligvis skal staten finansiere aftaler, som betyder ekstra omkostninger ude i kommunerne, men fordi der ikke er en lovgivning, der værner om SFOer og klubber, så kan de slippe afsted med en aftale som den her.

Det er helt grotesk, at der ikke er sat penge af til udvidet åbningstid i SFO og klub. Det viser bare, at der er alt for mange politikere, som er totalt ligeglade og måske i virkeligheden også ret uvidende om, hvor vigtig den frie tid i SFO og klub er for vores børn og unges liv,siger Signe Nielsen, formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation. Hun pointerer følgende: ” Når der ikke er en selvstændig lovgivning for et område, vil det altid stå svagt og blive klemt og glemt. Det er hele behandlingen af fritidsområdet et bevis for. Vi vil opfordre alle parter til at gå sammen om at kræve en selvstændig lovgivning for fritidsområdet, det er kun sådan, at vi kan give fritidspædagogikken den renæssance, som der er så voldsomt brug for, når vi har en mistrivselskrise der bare buldrer derudad.”

Da skoledagen blev lang tilbage i 2014, overførte man penge fra fritid til skoletid, fordi SFOer og klubber fik kortere åbningstid. Det var på sin vis logisk, men det blev også afslutningen på en æra, hvor børns fritid havde politisk fokus og blev værdsat. I FOLA havde man håbet at politikerne under forhandlingerne om en ny folkeskole opdagede at det ikke kun var den lange skoledag og den voldsomme målstyring, der var problemet, men at undermineringen af fritidsområdet også var en alvorlig fejl, der skulle rettes op på. Men sådan blev det ikke. I dag blev der sat tykke fede streger under, at fritiden stadigvæk er dømt ude.

Vi håber selvfølgelig, at den nye folkeskole lander fint. Men vi håber sørme også, at alle parter snart tager sig sammen og stopper med at lave ufinansierede aftaler og i stedet står sammen om at lave nogle mere helhedsorienterede aftaler. Den skævvridning hvor skole og undervisning prioriteres over alt andet, er bare ikke ok. Vi har at gøre med hele børne- og ungelivet her. Vi skylder Danmarks børn og unge superfede fritidstilbud, hvor de med afsæt i selvbestemmelse og selvtilrettelæggelse kan udvikle nogle af de vigtigste ’livs-skills’, ” siger Signe Nielsen

For yderligere kommentarer kontakt Signe Nielsen på 40 12 98 09

FOLA - logo