Høringssvar fra FOLA, Forældrenes Landsorganisation Vedr. lovforslag: Justering af regler om fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud.
I FOLA har vi i mange år fremhævet vigtigheden af et godt forældresamarbejde – også i udsatte boligområder. Dette synspunkt er understøttet af både forskning og fagfolk. Politikere fremhæver også gerne forældreansvaret, men alligevel ser vi en lovgivning, der spænder ben for det gode forældresamarbejde, især i relation til 30 %-reglen og de obligatoriske læringstilbud.
For de fleste familier er det mest hensigtsmæssigt at benytte dagtilbud i nærområdet. Dette sikrer bedre logistik og en tættere forbindelse mellem hjem og dagtilbud, hvilket er afgørende for et godt forældresamarbejde. Desuden er det også et bedre afsæt for et godt fremtidigt samarbejde om overgangen fra dagtilbud til skole. Vi mener, at man fra politisk side er nødt til at acceptere, at dagtilbud og skoler afspejler lokalområdets beboere, selvom det ikke nødvendigvis skaber den ønskede mangfoldighed. I stedet bør fokus være på at gøre disse institutioner attraktive og sikre, at de kan levere kvalitet på højeste niveau.
Det er også væsentligt at fremhæve, at de institutioner, som er placeret i de udsatte boligområder, bør anerkendes som specialister inden for deres område. Dette gælder både i forhold til særlige sprogindsatser, arbejdet med familier med særlige udfordringer og/eller traumer osv. Samtidig spiller kendskabet til nærmiljøet, foreningsliv og beboere samt til de lokale skoler en afgørende rolle i disse institutioners tilrettelæggelse af indsatserne.
30 %-reglen er efter vores mening diskriminerende og skader børns oplevelse af at høre til. Det er svært at forklare et barn, at det ikke kan gå i børnehaven lige ved siden af hjemmet, fordi der er for mange af barnets venner fra kvarteret, der allerede går der.
Desuden er det dybt problematisk, at man i flere byer kan rapportere om, at der er halvtomme institutioner i de udsatte boligområder, samtidig med at man er nødt til at bygge nye eller udvide eksisterende institutioner uden for boligområdet. Det er spild af ressourcer og bestemt ikke bæredygtigt.
30 %-loven er derudover i dens nuværende form en decideret hindring for at tiltrække ressourcestærke forældre til udsatte boligområder, da loven forhindrer, at man kan benytte lokale dagtilbud. Dette er problematisk, især i de områder hvor man aktivt forsøger at omdanne boligområder til mere attraktive, blandede beboersammensætninger.
Vedrørende ændringer af 30 %-reglen:
FOLA bakker op om en ændring af 30 %-reglen. Vi håber, det er første skridt mod en afskaffelse af reglen. At kommunerne nu får mulighed for at beslutte, at børn med begge forældre i enten uddannelse eller beskæftigelse ikke tæller med i 30 %-reglen, vil afhjælpe et minimum af de problemer, som reglen medfører. I FOLA opfordrer vi til, at dette første spæde skridt bliver større og anbefaler, at det bør anses som tilstrækkeligt, hvis den ene forælder er i arbejde eller uddannelse frem for begge. Der kan være mange grunde til at den ene forælder ikke er i arbejde eller under uddannelse f.eks. sygdom eller et aktivt tilvalg i familien, at lade det være afgørende for hvor barnet kan gå i dagtilbud giver ikke mening.
FOLA anbefaler, at det næste skridt er en 100 % afskaffelse af reglen.
Vedrørende obligatoriske læringstilbud:
Vi undrer os over forslaget om, at reglerne om bedre fordeling og obligatorisk læringstilbud udvides, så en kommune kan vælge at gøre brug af dem i boligområder, der ikke længere fremgår af listen over udsatte boligområder, men har gjort det inden for de sidste tre år. Dette, da der allerede i dag er meget få børn, der indskrives i disse tilbud. Det burde fremgå af materialet hvor mange børn der pt. er indskrevet i disse tilbud. I FOLA har vi aldrig bakket op om de obligatoriske læringstilbud, da vi mener, at den form for tvang er skadelig for forældresamarbejdet, og at de på en uheldig og meget generaliserende måde sætter spørgsmålstegn ved familiernes evne til opdragelse og ved værdierne i den enkelte familie.
Vi opfordrer i stedet til, at man udfaser de obligatoriske læringstilbud.
En afledt effekt af indførelsen af de obligatoriske læringstilbud har været, at flere børn indskrives i dagtilbud, fordi der har været en stor opsøgende indsats for at få forældre til frivilligt at melde deres børn i dagtilbud frem for at tvinge dem i de obligatoriske tilbud. Vi bakker op om at man ude i kommunerne fortsætter med de tidlig opsøgende indsatser, tidlige opsporing og sikrer tid og ressourcer til brobygning mellem familier og institutioner i et tæt samarbejde med sundhedsplejerskerne.
Signe Nielsen Formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation