Presse

Læs med her når FOLA stiller skarpt på de aktuelle sager på dagtilbuds- og fritidsområdet

Pressemeddelelse: Økonomiaftalen er en våd klud i ansigtet på Danmarks forældre

Økonomiaftalen er en våd klud i ansigtet på Danmarks forældre

FOLA, Forældrenes landsorganisation mener, at den netop indgået, stramme økonomiaftale både på kort og lang sigt er en kæmpe fejltagelse, som vil forstærke flere negative tendenser i vores samfund.

Som forældre kan vi ikke holde til mere, det skal stoppe det her cirkus. Det er skruen uden ende. Det er som om, alvoren aldrig trænger igennem. Danmarks børn og unge mistrives. Det ved vi. Vi har snakket så meget om det i de seneste år, hvor det er blevet dokumenteret igen og igen. Vi troede faktisk, at der var hul igennem, med aftalen om minimunsnormeringer, men så lander den her uambitiøse aftale, der igen graver dybe, sorte huller ude i kommunekasserne. Vi er som forældre dybt skuffede. Det vil sparke tæppet væk under kernevelfærden, det er jeg slet ikke i tvivl om,” siger Signe Nielsen Formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation

Svigt på almenområdet kan aflæses som stigninger i udgifter på specialområdet, mener man i FOLA og appellerer til at tendensen skal ses i en sammenhæng. I en nylig fortaget analyse af børns mistrivsel i Aarhus angiver lederne, at det øgede behov for specialpædagogisk støtte skyldes manglende tid og ressourcer i det almene miljø. Det mener 71 procent af dagtilbudslederne, 54 procent af skolelederne og 88 procent af PPR’s betjenende medarbejdere.

Det er helt sikkert ikke en Aarhus historie det her – det er gældende alle steder. Hvis sådan nogle tal ikke får nogen betydning for vores prioritering af ressourcer, ja så er der nogen der lever med skyklapper på. Det er jo soleklart, at det er umuligt at tænke i forebyggelse, når der hver eneste dag bare er for få medarbejdere til at yde den mest basale omsorg støtte og hjælp. Men penge til krig og våben dem tryller vi bare frem, hvordan hænger det lige sammen?” spørger Signe Nielsen

FOLA er i den her sammenhæng også optagede af at institutionerne er til for samfundets skyld, og at man skal passe på dem, hvis man vil passe på Danmark. Her er man ikke i tvivl om at politikeren ikke formår at tænke langt nok.

Hvis vi vil den her samfundsstruktur, hvor forældre befinder sig på arbejdsmarkedet, så skal vilkårene i vores børn institutioner være i top. Ellers så må vi forvente at forældrene trækker sig fra den her samfundskontrakt og bliver hjemme med deres børn. Ja, og så må vi nok indse at Danmark kommer i alvorlige problemer, særlig i en tid med arbejdskraftmangel,” advarer Signe Nielsen

For yderligere kommentarer kontakt Signe Nielsen, Formand for FOLA på 40 12 98 09

FOLA - logo

Forældrenes Landsorganisation