Presse

Læs med her når FOLA stiller skarpt på de aktuelle sager på dagtilbuds- og fritidsområdet

Pressemeddelelse: Politikerne ignorerer børn og unges mistrivsel

Regeringen har på dagens pressemøde præsenteret en stram finanslov. På pressemødet fik børn og unges mistrivsel absolut ingen plads.

Forældreorganisationen må konstatere, at de bekymringer regeringen tidligere har fremsat for børn og unges stigende mistrivsel tilsyneladende er forstummet. Bekymringens afspejles i hvert fald ikke i den økonomiske politik, der blev fremlagt. FOLA klandrer derfor regeringen for at fremføre en iskold økonomisk politik, som organisationen i øvrigt mener er snæversynet.

I regeringsgrundlaget står det klart formuleret, at mistrivselskurven skal knækkes. Men efter fremlæggelsen af finansloven står det også klart, at indsatsen for at styrke børn og unges trivsel ikke fylder meget i regeringens økonomiske politik. Når regeringen kerer sig om familierne, så er det tilsyneladende mest i forhold til at sikre købekraften og styre inflationen.

”Når regeringen taler om at sikre fremtiden for danskerne, så er børn og unge åbenbart ikke en del af ligningen. Regeringen ignorerer trivselskrisen, som i min optik skal behandles med lige så alvorligt som inflation, sikkerhed og sygehuse. Vores børn er fremtiden. Voksne skal altid tage ansvar for børnene – det gælder altså også de voksne, der er valgt ind i regeringen. Jeg anerkender ikke regeringens omsorg for familierne, når den ikke medtager de mange børn og unge som har det skidt, det er i hvert fald noget, der knækker en familie. Det nytter ikke at have så snævert et blik på økonomi, at man kun forholder sig til inflation og vækst. Børn og unge som mistrives, er også en bombe under velfærden,” siger Signe Nielsen, Formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation.

På pressemødet blev det også italesat, at der mangler hænder. Men det blev kun adresseret som et problem i forhold til syge og ældre. I FOLA undrer man sig over at personalemanglen i dag- og fritidstilbud tilsyneladende ikke fylder noget.

”Selv de bedste dag- og fritidstilbud kan blive ødelagt af mangel på ansatte. De hænder som regeringen annoncerer, at den mangler på sygehusene og i ældreplejen, ja, de sidder i ret mange tilfælde på armene af os forældre. Når vi står i situationer, hvor vi ikke synes, at der er pædagoger nok i institutionerne, når vi afleverer vores børn, ja så overvejer vi selvfølgelig, om vi vil blive ved med det. Regeringen er nødt til at have det faktum med i dens mange beregninger,” siger Signe Nielsen.

For yderligere kommentarer
Signe Nielsen, formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation