Presse

Læs med her når FOLA stiller skarpt på de aktuelle sager på dagtilbuds- og fritidsområdet

Pressemeddelelse: Regeringen annullerer praksisnormeringer og minimumsnormeringer på institutionsniveau

”Okay, jamen så gør vi det bare selv,” lyder det fra FOLA’s formand Signe, som reaktion på at regeringen annullerer det allerede færdiglavede værktøj, som skulle bruges til at opgøre detaljerede oplysninger om den såkaldte oplevede normering.

I en netop offentliggjort pressemeddelelse fra Regeringen skriver de, at der ikke udvikles et egentligt redskab til opgørelse af den praktisk oplevede normering på institutionsniveau i de enkelte daginstitutioner af hensyn til ikke at pålægge kommunerne unødvendigt bureaukrati.

I FOLA mener man, at det er besynderligt, at man har redskaberne, men bare ikke vil bruge dem.Organisationen mener, at det sender et helt forkert signal.

”Altså hvorfor må forældrene ikke få indblik i deres børns hverdag? Er der noget her, der ikke tåler dagen lys eller hvad? Hvordan skal bestyrelserne få de nødvendige kvalificerede drøftelser, som ikke blot er baseret på mavefornemmelser? Normeringstal fra Danmarks statistik opgør jo netop ikke den oplevede normering, som forældrene er optagede af. Praksisnormeringsværktøjet kunne stoppe de upræcise diskussioner af normeringsbegrebet, fordi det netop viser praksis,” siger Signe Nielsen

I FOLA er man klar til at sikre forældrene den gennemsigtighed, som regeringen ikke vil.

”Værktøjet er færdigudviklet. Vi har siddet med ved bordet. Hvis regeringen løber fra det, jamen så kører vi bare selv. Vi har det Excel ark liggende, som kan opgøre praksisnormeringerne. Vi har jo selv været med til at udvikle det. Vi deler det gerne med alle forældre i Danmark, som ønsker gennemsigtighed i forhold til deres børns hverdag. Ja, og vi deler det med glæde med kommuner, som er mere ambitiøse på forældresamarbejdet end regeringen tilsyneladende er,” siger Signe Nielsen.

Regeringen dropper også løftet om, at vi her i 2023 skulle have en drøftelsen af om minimumsnormeringer skal gælde på institutionsniveau. Dette sker i samme åndedræt, som regeringen annoncer at dagtilbudsportalen sidst på året er klar med normeringstal på institutionsniveau.

FOLA forventer et enormt pres fra forældrene på den her sag. ”Tingene hænger bare ikke sammen her. Kan regeringen virkelig ikke se at den drøftelse er nødvendig? Lige om lidt så kommer tallene på dagtilbudsportalen. Tror regeringen ikke, at vi forældre vil tjekke normeringen i vores børns dagtilbud? Hvordan tror regeringen forældrene vil forholde sig hvis deres egen institution er langt fra minimumsnormeringerne? Vi forventer en hel det temmelig vrede forældre, som vi vil bakke 100 % op om. Det mindste er da, at regeringen tør stille op til drøftelsen. Men nej, det her er altså lidt for fejt,” mener Signe Nielsen.

I FOLA kan vi også med forundring konstatere, at regering ikke kommer med et eneste seriøst udspil til, hvordan vi får løftet kvaliteten i landets dagtilbud. Regeringen har nemlig besluttet blot at videreføre de fleste af bestemmelser, der kom med lov om minimumsnormeringer. Det betyder at puljer til at indfase minimumsnormeringer og puljer til sociale normeringer fastholdes, der er en pulje til opkvalificering af personale, lidt til merit, men så stopper det også. Det er så langt fra nok, mener man i FOLA:

”Det her er uambitiøst. Kvalitetsmålingen er lige landet, den er totalt nedslående, ja, og trivselsmålingerne går fortsat den forkerte vej, og alligevel er der er nul nyt i posen fra regeringen side til landets mindste børn – ja, altså ud over det der skærmforbud, som løser et absolut IKKE-problem. Vi må bare konstatere, at de små ikke rangerer højt på dagsordenen,” siger Signe Nielsen som reaktion på regeringens seneste udmelding om initiativer, der skulle løfte kvaliteten i daginstitutionerne.

For yderligere kommentarer
Signe Nielsen, formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation